Van de wieg tot de volwassenheid (1874-1899)

“De grijze periode” (1888-1900)

Op 16 december 1874 doet een vader in Dendermonde aangifte van de geboorte van zijn tweede zoontje: Léon Spanoghe. (Figuur 1). De aantrekkingskracht tot de kunst speelt al vroeg bij het kind dat al snel de roepnaam Leo zal krijgen. Voor zijn plechtige communie vraagt hij een schilderdoos als geschenk. Enkele jaren later, op 15-jarige leeftijd, zet hij zijn eerste officiële stappen in de kunstwereld. Hij volgt lessen aan de academie van Dendermonde en in de periode 1889-1904 neemt hij deel aan de prijskampen voor de leerlingen van de academie (Figuur 2). Hij doet het telkens uitstekend ( Figuur 3 , Figuur 4 ).

Met Isidore Meyers (1836-1916) als leraar zet Spanoghe stilaan zijn eerste stappen als lid van de Dendermondse schildersschool (Figuur 5) . De invloed van Isidore Meyers en van de toenmalige directeur van de academie, Jacques Rosseels (1828-1912) – voorlopers van het impressionisme in België – hebben een duidelijke invloed op zijn werk. De periode 1888-1900 kan beschouwd worden als zijn ‘grijze periode’, duidelijk geïnspireerd door het werk van Meyers (voorbeeld "Grote Boot aan de oever"). Een sombere, melancholische en realistische weergave zijn typerend voor die periode. De werken zijn nog zeer eenvoudig, maar hij zal snel progressie maken…

Naar het overzicht van de webtentoonstelling

Deel 2: Periode vóór de oorlog: het triumviraat (1899-1914) / “Naar een kleurrijk luminisme en de zoektocht naar een eigen stijl” (1900-1914)