Schuttersgilden zijn ook vandaag nog vaak zichtbaar
in het stedelijk en landelijk landschap. Hét beeldbepalend element van de gilde is immers de staande
wip, ook wel de (schuts)boom genoemd. Vroeger werd er op grote braakliggende terreinen gespeeld, nu
vaak op sportterreinen. De boom zelf is een 20 tot 30 meter hoge paal waarop de gaaien/vogels worden
bevestigd. Tijdens het schietspel wagen de schutters elk om de beurt een poging om de hoofdvogel af
te schieten. Heel wat rituelen spelen zich af rond de boom van de gilde.
Dit metalen
plaatje is gemonteerd op een stok en is een doelaanwijzer. Het wordt gebruikt om op een veilige
afstand punten te tellen door ze aan te duiden. Centraal een gravure van Sint-Joris die de draak
verslaat te paard.
Gaai/vogel
De gaaien of vogels worden bevestigd aan de top van de
(schuts)boom. De gaaien zijn ofwel houten vogels ofwel felgekleurde pluimen, die de schutters van de
schutsboom schieten. De vogel wordt ook wel de papegaai genoemd. Er zijn sterke aanwijzingen dat de
naam komt van het Bourgondische hof. De Orde van het Gulden Vlies zou een voorliefde voor de
felgekleurde exotische vogels hebben gehad.
Koningstaf met de koningsvogel erop.
Sint-Sebastiaansgilde Wuustwezel, 1987.
Breuk (1/2)
De koning heeft de eer de breuk te dragen. De
koningsbreuk is een verzameling van schildjes die door de voorafgaande koningen aan de gilde werden
geschonken en is volledig in zilver.
De breuk bestaat uit een keten waarin de vuurslag is
verwerkt (zoals in de keten van het gulden vlies), een voorplaat waarop de patroonheilige van het
wapen staat uitgebeeld (dikwijls in reliëf). Achteraan wordt de keten gewoonlijk gesloten met een
schild waarop dikwijls een afbeelding staat die refereert naar de plaatselijke overheid (kerkelijk
en/of wereldlijk). Onderaan het voorste schild hangt traditioneel een vogel (papegaai) met in zijn
poten een tak waar het wapen van de gilde aanhangt.
Koning met koningsbreuk en
koningstaf.
Breuk (2/2)
Elke koning hangt binnen het jaar een zilveren schild
aan de breuk met zijn naam, het jaartal en traditioneel ook zijn beroep. De kleine zilveren
schildjes gaan terug tot de tijd van de ridders. Het schild was letterlijk en figuurlijk een symbool
voor het beschermen van de zwakkeren tegen onrecht.
Ook in de gilde van Merksplas worden
schildjes toegevoegd aan de breuk. Hier een exemplaar uit 1998 met een computer erop als
versiering.
Vervaardiging van de kruisboog (1/2)
De moeilijkheid bij het
maken van een kruisboog is het hout. Het soort hout is uiteraard belangrijk maar bovendien moet het
hout droog zijn, dit wil zeggen minstens twintig jaar oud. Het kan ook sneller als men het
kunstmatig zou drogen maar dit kost geld en er zijn risico's aan verbonden. De bogenmaker moet zowel
kennis hebben van metaal als van houtbewerking. Daarom zijn er zo weinig mensen die een boog kunnen
maken, alles berust op ervaring.
Achiel Vergote, bogenmaker uit Brugge, met een van zijn
bogen, Fotocollectie van Den Crans der Aloude Schuttersgilden.
Vervaardiging van de kruisboog (2/2)
Plan van een kruisboog
van twintig meter, Fotocollectie van Den Crans der Aloude Schuttersgilden.
Gildeschat (1/2)
De gildeschat werd in de loop van de tijd door
de verschillende generaties gildeleden opgebouwd. Elke nieuwe generatie droeg zijn steentje bij. Het
omvat heel wat historische voorwerpen die toebehoren aan de gilde zoals gildezilver, registers en
documenten, trommen, vlaggen, beelden en blazoenen, breuken. Niet alleen zijn de gilden trots op hun
bestaande gildeschat, ook pogen ze nog steeds de gildeschat uit te breiden. Zo wordt er op tijd en
stond een nieuw heiligenbeeld of een keizerbreuk of koningsbreuk gemaakt.
Gilden bewaren
soms erg oude documenten. Dit document van de gilde van de Sint-Sebastiaansgilde van Arendonk
dateert van 1682 en werd duidelijk aangetast door de tand des tijds.
Gildeschat (2/2)
Heel wat voorwerpen zijn onderhevig aan
slijtage, waardoor restauratie en conservatie zich soms opdringen. Veel voorwerpen hebben immers bij
het uitvoeren van de rituelen een grote gebruikswaarde, denk maar aan de trom of aan de vaandels. De
gildeschat staat hoog aangeschreven bij de gilden en wordt dan ook met de nodige zorg omringd.
Dit albasten beeld uit 1374 stelt Joris en de draak voor. Het is een deel van de
gildeschat, maar het wordt veilig bewaard in de kerk.
Tamboer
Heel wat gilden hebben één of meerdere tamboers. Hij/zij
treedt/treden aan met zijn gildetrom op ceremoniële gelegenheden binnen de gilde, maar ook tijdens
processies en andere publieke evenementen. De trom geeft de cadans en verwijst naar het militaire
verleden van de gilde. De gildetrom heeft een eigen vorm en afmeting en brengt een typisch geluid
voort. De trom zelf maakt deel uit van de gildeschat en kan al eeuwenoud zijn.
18de eeuwse
trom van de Sint-Sebastiaansgilde van Essen met het opschrift "égalité".
Schuttersprijzen (1/2)
Na de schietingen worden prijzen
uitgereikt. Veel schuttersgilden geven aan hun leden porseleinen en keramieken schuttersborden en
serviezen. Davy Goedertier bezit een unieke collectie die zichtbaar wordt gemaakt via https://www.flickr.com/photos/davy-goedertier/
Hulde schieting
Marc Goedertier, Gent, 1986.
Schuttersprijzen (2/2)
Verbroedering Gent-Zuid en -West, 10
tassen en ondertassen.
Vendel
Soms worden er in optochten verschillende kleurrijke
vlaggen meegedragen door de vendeliers die worden opgeworpen wat het feestelijke karakter
onderstreept.
Antwerps Guildejuweel - 28 juli 2013 (fotograaf: Veronique Evrard),
Fotocollectie van Den Crans der Aloude Schuttersgilden.
Vaandel (1/4)
Het vaandel wordt trots bij allerhande gelegenheden
door de gilde meegedragen. Op het gildevaandel wordt de patroonheilige afgebeeld, de naam van de
gilde en het jaartal dat de vlag aangemaakt is.
Moderne vlag van de Sint-Sebastiaansgilde
van Lille.
Vaandel (2/4)
Oude vlag van de Sint-Sebastiaansgilde van
Lille
Vaandel (3/4)
Deze vlag van de Sint-Jorisgilde van Meerle werd
gemaakt in 2009.
Vaandel (4/4)
Deze mooie standaardvlag van de
Sint-Sebastiaansgilde van Tongerlo gaat niet meer uit, gezien de gilde geen paard meer heeft.
Kaart (1/2)
De kaart van een gilde is het neergeschreven
reglement. De kaarten zijn soms honderden jaren oud en duiden op de rechten en de plichten die de
gildeleden hebben. Naast schuttersverplichtingen zijn broederschap, religie en solidariteit
kernwoorden in de kaarten. De huidige kaarten en reglementen van de gilden zijn nog steeds gebaseerd
op deze eeuwenoude kaarten, het is een adaptatie van de historische reglementen aan de moderne tijd.
Alhoewel de meeste kaarten, gegeven door de bul van de hoofdgilde van Leuven of de plaatselijke
Heer, op elkaar gelijken zijn er bij iedere gilde wel andere elementen. Vooral de reglementen van
innerlijke orde verschillen van gilde tot gilde. Zo komt het dat er veel verschillen zijn in het
uitvoeren van de rituelen en de tradities in de afzonderlijke gilden.
Kaart of akte van de
Sint-Sebastiaansgilde van Lichtaart uit 1721.
Kaart (2/2)
Caerte uitgegeven door de hoofdgilde van Leuven
waarin de handbooggilde van Tielen erkend wordt, 1665.
Publicaties (1/2)
Heiligenleven van Sint-Sebastiaan,
1720.
Publicaties (2/2)
Laatste pagina van het heiligenleven van
Sint-Sebastiaan, 1710.
Schuts(boom)
Schuttersgilden zijn ook vandaag nog vaak zichtbaar in het stedelijk en landelijk landschap. Hét beeldbepalend element van de gilde is immers de staande wip, ook wel de (schuts)boom genoemd. Vroeger werd er op grote braakliggende terreinen gespeeld, nu vaak op sportterreinen. De boom zelf is een 20 tot 30 meter hoge paal waarop de gaaien/vogels worden bevestigd. Tijdens het schietspel wagen de schutters elk om de beurt een poging om de hoofdvogel af te schieten. Heel wat rituelen spelen zich af rond de boom van de gilde.
Dit metalen plaatje is gemonteerd op een stok en is een doelaanwijzer. Het wordt gebruikt om op een veilige afstand punten te tellen door ze aan te duiden. Centraal een gravure van Sint-Joris die de draak verslaat te paard.