Portret van een verborgen kunstenaar…: Léo(n) Spanoghe (1874-1955)

Auteurs: Elise Dewilde en Pieter Spanoghe

Leo Spanoghe, Zelfportret in Londen, niet gedateerd,
olieverf op doek, 58 x 48 cm (zonder kader).

Wat schildert deze kunstenaar op het doek, dat voor ons – de toeschouwer – niet zichtbaar is? Wie kijkt er over de rechterschouder van deze kunstenaar mee? Weet hij meer? Is het toeval dat hij dezelfde hoed draagt? En wie is de mysterieuze figuur rechts in beeld? Een antwoord op deze vragen kunnen we in deze webtentoonstelling niet geven. Wat we wel kunnen, is een tipje van de sluier oplichten over het werk en het leven van de kunstenaar achter dit zelfportret. Er wordt op die manier aandacht besteed aan een minder bekende en minder vooruitstrevende, maar niettemin op vele vlakken interessante figuur.

We geven alvast zijn naam mee: Léo(n) Spanoghe (1874-1955). In vijf ‘tentoonstellingsruimtes’ – steeds gelinkt aan een bepaalde levensfase en een bepaalde stijlontwikkeling – bieden we in deze webtentoonstelling een eerste kennismaking aan met deze kunstenaar.

De geëxposeerde stukken zijn afkomstig uit het familiearchief Spanoghe-Moors. De teksten werden geschreven op basis van het eindwerk: Elise Dewilde, Léo(n) Spanoghe (1874-1955): portret van een verborgen kunstenaar, 2014, Master of Arts in de kunstwetenschappen (promotor: professor Marjan Sterckx).

Van de wieg tot de volwassenheid
(1874-1899):

“De grijze periode” (1888-1900)

Periode voor de oorlog: het triumviraat (1899-1914)

“Naar een kleurrijk luminisme en de zoektocht naar een eigen stijl” (1900-1914)

De oorlog: vlucht naar Engeland

“De periode in Engeland”
(1914-1919)

Van Baasrode naar Melle (1919-1938)

“De donkere naoorlogse periode” (1919-1930) en “Op zoek naar een kleurrijke eigen stijl” (1930-eind jaren ’30)

Bij zijn dochter in Melle en later in Gent (1938-1955)

“De periode met een grotere vrijheid” (eind jaren ’30-1955)